Party és service

Party service: szolgáltatás, kiszolgálás valamilyen összejövetelen, rendezvényen

A party-service avagy party szerviz (amit – tartalma okán buliszolgálatnak vagy rendezvényszolgálatnak, rendezvény-kiszolgálásnak is fordíthatnánk) valamely rendezvény, leginkább ünnepi alkalomra szervezett csoportos összejövetel étellel-itallal, a zökkenőmentes lebonyolításhoz szükséges kellékekkel, eszközökkel, esetleg még műsorral és zenével történő kiszolgálását is magában foglalja.

A kifejezés a magyar köznyelvbe az angol, pontosabban az amerikai angol szóhasználatból, de valószínűleg német nyelvterületről szivárgott be. Amerikában, ahol a 20. század elejétől a városokban már tömegméretekben szokássá váltak a reprezentatív vállalati rendezvények, amelyek akár kötetlen üzleti megbeszélés, akár céges csapatépítés céljára kiváló, hangulatos hátteret nyújtottak, ezen eseményeket valóban éppúgy party-nak nevezték, mint egy születénapi bulit, de a hozzá kapcsolódó szolgáltatások party service névvel illetése először Európában honosodott meg.

A másik, szintén tömegméretekben elterjedt angolszász szokás a private party-k rendezése volt, amelyek családi eseményekhez, dátumokhoz kapcsolódtak.

Egy-két tucat résztvevőnél nagyobb létszámú összejövetelek esetében – pláne ha nem volt elégséges állandó létszámú személyzet a vendéglátó háztartásban – a piac életre hívta a party-service-t.

Így a vendéglátónak kizárólag az igényei pontos megjelölésével és a végén a fizetéssel kell csak foglalkoznia, a szolgáltató minden egyéb terhet, feladatot levesz a válláról.

De a party szerviz kifejezéshez kapcsolódó feladatok és eszközök napjainkban már éppúgy kötődhetnek az üzemi étkeztetéshez, gyermekétkeztetéshez, utasellátáshoz, állami szervezetek, intézmények működtetéséhez, mint magánrendezvényekhez.

 

Meglehetősen pontos, definitív leírást és pragmatikus különbségtételt ad a következő írás, amely a  VIA Pannónia Kiadó és Reklámügynökség Kft. oldalán található:

 

Party service vagy catering?

Rendezvényszervezés kapcsán gyakran felmerül két fogalom, amely szinte eggyé forrott össze az idők során: a party service és a catering. A hatékony marketing egyik részeként egyre népszerűbbé váló találkozón (az egyszerű sajtóreggeliktől a kongresszusokon át egészen az impozáns bálokig) rendkívül fontos, hogy a jelen lévőket étellel-itallal szolgáljuk ki. Ilyenkor adódik a kérdés: hogyan oldjuk meg?

Az emberiség létezése óta az étkezés legtöbbször része a rituális és társadalmi eseményeknek is. A fejlődés jeleként már az ókori Athénban és Rómában megjelentek a mozdítható konyhák, működtek út menti “gyorsétkezdék”, ahol kenyeret, sült halat, töltött fügefalevelet és mézes süteményeket kínáltak. De nem kevésbé voltak népszerűek a városokban az agora vagy a forum élelmiszerpiacain árult pástétomok, gyümölcsök, egyéb falatkák.

A “panem et circenses” megfogalmazásának korában az arénák és színházak közönségének szórakoztatásához természetesen hozzátartozott a folyamatos étel és italkínálás, amely már nem is volt oly eltérő a mai szórakoztatással kombinált közétkeztetéstől. Az európai középkorban folytatódtak a gyorsétkezési illetve helyre szállított étkeztetési hagyományok, legfeljebb a szórakoztatási módszerek maradtak le jó néhány évszázadra a klasszikus ókor színvonalától.
Az étkeztetés ugrásszerű fejlődése az új- és legújabb korban következett be. Ehhez elsősorban a nagyvárosok és az azokban található mozgékony, valamint örökké éhes tömegek kellettek. A 30-as évek végére már akkorát fordult a világ, hogy amikor 1939-ben VI. György angol király – Roosevelt elnök meghívásának eleget téve – a Fehér Házban az amerikai földrész specialitását kérte, hot dogot kapott.

Azóta ugyan eltelt sok év, de a hagyományos és gyorsétkeztetés harca mit sem csillapodott. A gazdasági érdekek, a párharc olyannyira kiéleződött, hogy a hangsúlyt már rég nem a végtermék minősége kapja, hanem a rajta keresztül elérhető profit.
Ha hétköznapjainkban az időhiány miatt az étrendünk igényességén spórolunk, ünnepeinken, szervezett eseményeinken ne a minőség legyen újra az áldozat. Ilyen esetekben vegyük igénybe a hagyományos értékrendet szem előtt tartó catering-cégek szolgáltatásait.  Szakértelmük, referenciáik biztonságot nyújtanak a választásban.

Party service vagy catering avagy rendezvényszervezés és vendéglátás?
A rendezvényszervezés napjainkra az üzleti szféra részére az egyik leghatékonyabb marketing eszközzé vált. Ezen rendezvények alkalmasak arra, hogy viszonylag rövid idő alatt, koncentráltan és célirányosan juttassunk el üzenetet számunkra bármilyen szempontból fontos embereknek.

A rendezvények többségén felmerül igényként a jelen lévők étellel-itallal való kiszolgálása is. Ilyenkor specialistákat kérünk fel ennek megoldására. Praktikusan ilyenkor egy olyan vendéglátó ipari cégre van szükségünk, amelyik az esemény egyedi igényeinek megfelelően tudja kiszolgálni vendégeinket.

A vendéglátó cégek szempontjából, amennyiben az eseményekhez étkezés is kapcsolódik, megkülönböztetünk házon belüli, illetve házon kívüli, azaz kitelepüléssel járó eseményeket. A házon kivüli rendezvények magas szintű lebonyolítása nem csak speciális gasztronómiai szaktudást igényel, hanem szorosan összekapcsolódik egy különleges beszállítási, logisztikai feladatsorral is.
Házon kívüli rendezvényekre étel-és italszolgáltatást sokféle cég nyújt már napjainkban Magyarországon is. Ezek lehetnek éttermek, szállodák, cateringek és party service-ek. De vajon mikor, melyikre van szükségünk?
Ezen cégek mindegyikének jellemzője, hogy úgynevezett “doboz cégek”, azaz tevékenységüket a külvilág számára nem látványos módon végzik. Hideg- és melegkonyhai termelőket üzemeltetnek, eszközparkjukat nagy raktárakban tárolják, ahonnan teherautók telepítik az eseményhez szükséges eszközöket. Fontos jellemző, hogy ezen egységek akár egymástól igen messze is elhelyezkedhetnek, hiszen fizikailag nincsenek egymásra utalva. Az egységek közti koordinációt a központ végzi.

Catering és party service tevékenységek között ma Magyarországon nagyon nagy átfedések találhatóak.
A catering angol szó, szótár szerinti jelenése: tömegellátás, élelmezés, utasellátás. Az ezzel a tevékenységgel megjelölt cégek világszerte vendéglátással foglalkoznak. Jellemzőjük a napi jellegű, folyamatos termelés nagy mennyiségben. Lehet ez egy gyáron belül az ott dolgozóknak étkeztetése napi 3-4000 főre. Pl.: Malév Catering, Sodexho, Aramark, Eurest…
A party service mint szóösszetétel az angol nyelvben közel értelmetlen kifejezés. Az angol elsősorban pártokat kiszolgáló (az angol party szó pártot is jelent) szolgáltatókat ért alatta. A kifejezés valószínűleg Németországban keletkezett a ’80-as évek derekán. Gyors és sikeres, nagyarányú Európai elterjedését annak köszönheti, hogy az angol nyelvet nem beszélők számára (is) viszonylag jól “láttatja” a tevékenységet. A party service ugyanis rendezvényszervező cég, saját vendéglátó ipari tevékenységgel.

A professzionális party service két részből áll. Vendéglátás és e köré szerveződő szolgáltatások, valamint egyéb rendezvényszervezői szolgáltatások.
A cég lényege az élményszerű és az adott rendezvényekre egyedileg készített vendéglátás nem napi rutinfeladatként, hanem megbízásra, mindez egyedi, akár meghökkentő helyszíneken. Barangolás különböző stílusok, korok, helyek és ízek között. A party service-nek még a legjobb éttermekkel, szállodákkal szemben is megvan az az előnye, hogy széles eszköztárból, szinte végtelen számú lehetőség közül választhatja ki mindazt, amiből az egyedi esemény felépül.

A magyarországi party service-ek többsége full service-t, azaz teljes körű szolgáltatást nyújt. A munka a célok ismeretében az esemény egyedi ötletének kitalálásával kezdődik. A magas szintű vendéglátáson felül teremfoglalástól kezdve, az asztal és székbérleten felül, a fény- és hangtechnikát vagy akár komplett műsorszervezést is magába foglaló, teljes körű lebonyolítással végződik.
A fenti cégek valamelyikére abban az esetben van szükségünk, amennyiben rendezvényünket olyan egyedi helyszínek valamelyikére képzeljük el, ahol nincs helyi vendéglátó cég. Ilyenkor a fenti specialisták egyikére van szükségünk.

 

 

A party service és más szolgáltatások szervezéstechnikai és módszertani leírását adja az  A vendéglátó értékesítés szervezése című dokumentum